2016. július 15., péntek

Tudatos Önmárka építés, avagy hogyan kelts érdeklődést


Személyes márka, énmárka - personal branding

A személyes márka (personal brand) vagy énmárka (me brand) fogalma csak az elmúlt évtizedben férkőzött be a szakmába, bár a jelenség maga már régebben is létezett. Mi az a személyes márka és mire jó?

Mi az a személyes márka (personal branding)?

Az ember maga, azzal, amilyen hatást gyakorol másokra, ahogyan a többiek gondolkodnak róla, amit éreznek iránta. A jó és a rossz tulajdonságokkal együtt.
A személyes márka (personal branding) és az énmárka (me brand) kifejezéseket egyaránt használják.
Énmárkát régebben a politikusokhoz, ismert emberekhez, színészekhez, művészekhez lehetett kötni.
A web elterjedése tette lehetővé, hogy bárkiből személyes márka lehessen, ugyanis a megnyilvánulás, a nyilvánosság lehetősége ezzel vált hozzáférhetővé. (Bárki megmutathatja, mit tud, akár egy blogon keresztül, akár a YouTube-on. Az más kérdés, hogy hányan lesznek kíváncsiak rá...)
A személyes márka vagy énmárka felépítése marketing szempontból nem különbözik bármilyen más márka felépítésétől.

Mire jó a személyes márka vagy énmárka?

A személyes márka haszna elsősorban az egy személy körül összpontosuló vállalkozások, szolgáltatások esetében mutatkozik meg, bár előszeretettel alkalmazzák a HR területén is (mondván, hogy könnyebb álmaink állását megszerezni, ha van személyes márkánk).
Az olyan szolgáltatások esetében lép ez előtérbe, ahol fontos a szolgáltató személye, és ahol különösen fontos a szaktanácsadás.
Mik az énmárka részei?
Mint a klasszikus márkaépítésnél, ahhoz, hogy márkát építsünk, először is a
  1. márka pozícionálását kell megalkotnunk, majd ehhez igazítani a
  2. vizuális megjelenést (logót, színeket, sőt, a személy ruházatát, hajviseletét, megnyilvánulásait).
Bizonyos esetekben az öltözködésnek és megjelenésnek nagyobb szerepe van - gondoljunk csak Jamiroquai sapkájára vagy Honthy Hanna frizurájára -, míg az "átlagemberek", szakértők, szaktanácsadók esetében ez nem ennyire szigorúan vett elem.



Hogyan pozícionáljuk az énmárkát, személyes márkát?

Amikor márka pozícionálást készítünk, a marketing image térképet állítjuk fel, fogyasztói magatartás kutatási módszerekkel. Az énmárka esetében is ezeket az eszközöket használjuk.
Személyes márka, énmárka - egyszerűen (Sima Dahl módszere)
Sima Dahl elsősorban a személyzeti tanácsadó szemszögéből írja le, hogyan kell személyes márkát alkotni, de a módszer jól használható marketing szempontból is.
1. tölts 5 percet az erősségeid felsorolásával!
2. írd le 10 perc alatt az aspirációidat (álmaid állását, üzleti terveidet, vagy csak egyszerűen azt, mit akarsz elérni a következő 3 évben)! 
Trükk: az erősségek legyenek összhangban az aspirációkkal!
3. értékeld az értékeidet egy 1-től 5-ig terjedő skálán!
  • differenciálódás: miben vagy más, mint a többiek?
  • relevancia: mennyire vagy megfelelő álmaid állására, mennyire felelsz meg tudásban, tapasztalataidban?
  • megbecsülés: mennyire becsülnek meg a többiek? mennyire egyszerű veled dolgozni?
  • ismeret: mennyire ismerik fel / el a tudásodat a többiek? (elért eredmények)

A személyes márka, énmárka bevezetése, marketingje

A személyes márka, énmárka felépítése pontosan ugyanúgy éveket vesz igénybe, mint bármilyen más márka bevezetése.
A kiindulópont:
  • profi logó és rögzített vizuális elemek
  • egy fix bázis: ideális esetben saját, optimalizált honlap
A következetesen használt logó és a honlap adja a márka megjelenésének alapját. A saját honlap az a bázis, ami mindig a fennhatóságunk alatt áll, akkor és úgy tervezzük át, ahogy akarjuk (szemben akármelyik közösségi média alkalmazással, pl. Facebook oldallal), és ez ad teret szakértelmünk kibontakoztatásának is. Ez a bázis, ide mutatnak a hivatkozások, innen történnek a közösségi megosztások is. 

Milyen legyen a honlap, ha énmárkát akarunk építeni vele?

  • értékes, a célcsoportot érdeklő tartalom legyen rajta, folyamatosan bővített formában
  • interakció, aktivitás ösztönzése
  • konzisztencia
  • reagálás (mailekre, kommentekre)
  • hosszú távon is tartható színvonal, funkciók stb. (pl. ne engedélyezzünk kommentet, ha nincs időnk olvasgatni és reagálni)
  • a marketing üzenet legyen összhangban az énmárka pozícionálásával
  • honlap design igazítása a pozícionáláshoz
A következő lépések...
A marketing kampány következő lépései részben adják magukat, ugyanis egy jól megtalálható honlapot megtalálnak az újságírók és konferencia szervezők is, ezáltal publicitást adnak a személynek!
Másik részben webmarketing stratégia kidolgozása szükséges, hogy tudjuk, milyen eszközöket használunk, milyen időtávon, mikor, milyen üzenettel.
Elemzés
A szokásos webes elemzési eszközökkel történik a személyes márka online aktivitásának elemzése.
  • Google Analytics: a legtöbb információt ez adja, de csak akkor, ha bázisunk a saját honlap.
  • Facebook oldal statisztika: ha Facebook oldalunkat Oldalként és nem személyként regisztráltuk
  • AddThis: a közösségi megosztások statisztikája (plugin beépítése szükséges) 
  • MailChimp: amennyiben hírlevél adatbázist is használunk, pontos visszajelzésünk lesz arról, hogy mely témák érdeklik legjobban a feliratkozókat.
Célszerű kiépíteni egy saját statisztikai rendszert is, amivel nyomonkövethetjük az érdeklődéseket, kapcsolatfelvételt, hírlevél feliratkozásokat.

Via Sikermarketing

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése